Recensie: Slow West (17 september)

Slow WestEen western van 84 minuten. Je ziet het zelden, maar Slow West bewijst dat het wel degelijk kan. Met dank aan het prachtige camerawerk, prima acteerwerk en natuurlijk die heerlijke shoot-out.

Slow West is een botsing tussen twee werelden. Aan de ene kant de wereld van Jay Cavendish (Kodi Smith-McPhee). Een tiener van zeventien. Op zoek naar zijn jeugdliefde die met haar vader hals over kop naar Amerika is gevlucht. Vastberaden, maar ook pijnlijk naïef. Zich niet of nauwelijks bewust van de gevaren die op de loer liggen. Daar tegenover staat Silas (Michael Fassbender). Een premiejager die als geen ander weet hoe te overleven in het wilde westen. Die niet schroomt de trekker over te halen om zijn eigen hachje te redden.

Slow West

In deze atypische western zijn de twee veroordeeld tot elkaar. Atypisch vanwege bijvoorbeeld de speelduur. Daar waar de meeste westerns na twee uur pas echt losbarsten is Slow West dan al meer dan half uur afgelopen. Met 84 minuten is de film een vreemd eend in de bijt, maar ook qua camerawerk valt de film in positieve zin uit de toon. Ook hier weer dat contrast. De beeldenpracht is gigantisch en de kleuren fel. Schoonheid waar de personages geen oog voor hebben, omdat in het wilde westen zelfs de aardigste man je in de slaap besteelt.

Daar komt nog eens die bijtende humor bij. Op het nu om het kampvuur verhaal gaat over een jongen die dolgraag op een wanted poster wil, het geraamte van een houthakker onder een boom of de pijl die door Jay’s hand wordt geschoten. Het surrealisme en de zwarte humor zijn nooit ver weg. Slow West werkt daardoor ook op komisch vlak en dat is maar goed ook, want qua script is de film minder goed op dreef.

Slow West

Het schrijfwerk is namelijk het minste deel van de film. In plaats van zich focussen op de tocht van Jay en Silas, wil Slow West ook nog graag iets te vertellen hebben. Over de onderdrukking van de Indianen en de instroom van immigranten bijvoorbeeld. Het zijn onderwerpen die regisseur John Maclean aanstipt, om er vervolgens toch geen gevolg aan te geven. Het blijft daardoor bij plompverloren oneliners die hun doel volledig missen.

Slow West komt er overigens wel mee weg. De film weet in die slechts 84 minuten voldoende indruk te maken met het adembenemende camerawerk, het puike acteerwerk (Fassbender en Ben Mendelsohn voorop) en dat goed uitgewerkte contrast tussen Jay en Silas. En dan vergeten we bijna dat klapstuk. Die meesterlijke shoot-out aan het eind, ontegenzeggelijk het hoogtepunt van Slow West.

7.7/10

Top

One Response to “Recensie: Slow West (17 september)”



© 2012 All Rights Reserved.

Design by Cialis générique.